

Som ett globalt verksamt och växande företag med stort produktutbud har vi också en leveranskedja med allt större komplexitet. En förtroendefull och jämbördig relation med våra leverantörer är oumbärlig för att vi ska kunna följa upp efterlevnaden till lagar och samhällets standarder.
Sedan flera år genomför vi leverantörsenkäter med frågor om kvalitetsstyrning, energihantering, miljöarbete, arbetssäkerhet och säkerhet i leveranskedjan och bedömer leverantörerna utifrån resultatet.
För att hållbarheten ska införas på ett fokuserat sätt i leveranskedjan samarbetar tyska OBO med en due-diligence-metod som är anpassad efter OECD:s riktlinjer. Processen består av fem steg: riskanalys, härledning av fokusområden och mål, definition och genomförande av åtgärder, övervakning och rapportering.
Under riskanalysen identifieras ekonomiska, ekologiska och sociala risker utifrån materialgruppen eller leverantören. Från resultatet definieras åtgärder som syftar till att minska eller helt eliminera riskerna.
Det här projektet uppfyller följande av FN:s hållbarhetsmål
