Rättvisa affärsrelationer
Alla nya och befintliga leverantörer måste godkänna OBOs uppförandekod för leverantörer och verka för att stärka dess värderingar och principer i sitt företag och sina egna leveranskedjor. OBOs uppförandekod för leverantörer baseras på befintliga principer och konventioner i bland annat UN Global Compact, OECD:s riktlinjer för multinationella företag, deklarationen om mänskliga rättigheter, FN:s riktlinjer för näringsliv och mänskliga rättigheter samt gällande konventioner från den internationella arbetarorganisationen.
Uppförandekoden för leverantören tar specifikt upp ämnen som mänskliga rättigheter, arbetsstandarder, arbetssäkerhet och hälsoskydd, miljöskydd, ansvarsfull råvaruanskaffning, affärsetik och regelefterlevnad. Vi förväntar oss i synnerhet att våra samarbetspartners tar avstånd från alla former av slaveri, tvångsarbete och barnarbete. Vi förväntar oss också att de respekterar föreningsfriheten och rätten att bilda intressegrupper, verkar för rimliga och rättvisa löner och arbetstider och verkar för medarbetarnas kompetens. En annan viktig grundpelare är våra medarbetares egna förpliktelse att erkänna och praktiskt utöva värderingarna och principerna ovan. För hållbarhet och regelefterlevnad är saker som vi bara kan genomdriva tillsammans.

Det här projektet uppfyller följande av FN:s hållbarhetsmål


