Hongkong-Zhuhai-Macao-bron – världens längsta bro över havet
OBO Bettermann bidrar med viktiga produkter
Projektbeskrivning
Åtta års byggtid, 55 kilometer lång, 40 000 fordon per dag, 420 000 ton stål, en kostnad på omkring 14 miljarder euro, förbinder Hongkong, Zhulai och Macao. Det är det gigantiska kinesiska projektet som kopplar ihop flera broar, tunnlar och konstgjorda öar i pärlflodsdeltat. På så sätt kommer det kinesiska fastlandet närmare jättestäderna Hongkong och Macao.
Hongkong-Zhuhai-Macao-bron minskar restiden från Hongkong till kinesiska fastlandet från fyra och en halv timme till endast 30 minuter. Bron symboliserar Kinas enighet. Fram till 2035 kommer 60 000 bilar och upp till 250 000 passagerare dagligen att färdas mellan Zhuhai i Kina och Macao eller Hongkong.
Allmän bygginformation
OBO Bettermanns systemlösningar användes även i det här jätteprojektet. Produkter i form av Förbindnings- och fästsystem, Transient-/åskskydd-/jordnings-/potentialutjämningssystem samt Kabelförläggningssystem förekommer i detta enastående byggnadsverk.
Varför valde kunden OBO-produkter?
På grund av de extremt höga påfrestningarna i undervattenstunnlarna används Trådstege Magic i olika utföranden och dimensioner. Den har plats för stora kabelvolymer. Dessutom är den mycket robust och flexibel. I fläktrummet användes därför den belastningståliga kabelrännan SKSM för starkströmskablage.
För att det skulle gå att skydda en stor mängd elektroniska enheter utomhus valde ingenjörerna isFang och isCon som huvudkomponenter för åskskydd. De sitter på ovansidan av brons torn och på många informationstavlor utomhus. Det här är bara några få exempel på mångfalden hos de av OBO Bettermanns produkter som användes i projektet.
Ett femton kilometer långt avsnitt räknas nu som världens längsta stålbro. Till projektet hör också en undervattenstunnel på 6,7 kilometer, som både är världens längsta och världens djupaste, med knappt femtio meter vatten ovanför.
På västra sidan har teknikerna byggt en konstgjord ö mellan Macao och Zhuhai. Sedan bron öppnades finns tullstationen och gränsövergångssystemen här för inresan till det särskilt förvaltade området Macao och till Kina.