Information om OBOs sytem för visselblåsning

OBO-gruppen åtar sig att bedriva sin verksamhet i enlighet med de högsta etiska och juridiska standarderna. Av denna anledning kommer varje överträdelse av OBO:s uppförandekod att tas på största allvar.

OBO:s visselblåsarsystem syftar till att stödja anställda, ledning, affärspartner, kunder och leverantörer m.fl. inom OBO-gruppen samt alla potentiellt berörda individer (alla fysiska personer) i att känna igen, rapportera och eliminera möjliga oegentligheter inom OBO-gruppen, och att tillhandahålla en säker kanal för rapportering utan rädsla för repressalier, med målet att stärka efterlevnads- och informationskulturen inom OBO-gruppen.

Olaga, omoraliskt eller olagligt beteende, eller beteende som bryter mot OBO:s uppförandekod och som den anställde eller berörda person inte kan stoppa på egen hand, bör rapporteras till en kontaktperson utsedd av OBO-gruppen. Visselblåsarsystemet är emellertid inte avsett att användas för att klaga på eller anklaga andra anställda i allmänhet.

Visselblåsarsystemet tjänar till att ta emot och behandla rapporter samt att skydda visselblåsare och deras stödpersoner från repressalier kopplade till rapporterna. Visselblåsarsystemet är dock inte tillgängligt för allmänna klagomål eller allmänna förfrågningar. I sådana fall, vänligen kontakta vår kundtjänst:

Contact

För Tyskland bör klagomål enligt den tyska lagen om företags skyldigheter till omsorg för att förebygga kränkningar av mänskliga rättigheter i leverantörskedjan (LKSG) skickas till följande e-postadress: supplychain.complaintsnoSpam@obo.de

Rapporter bör endast göras om visselblåsaren handlar i god tro och att den rapporterade informationen är sann. Visselblåsaren handlar inte i god tro om han eller hon vet att den rapporterade informationen är osann. Vid tveksamhet ska informationen inte presenteras som fakta utan som antaganden, uppskattningar eller påståenden från andra personer.

Rapporter kan lämnas in av visselblåsare till ett av de behöriga kontoren med hjälp av kontaktuppgifterna nedan:

Jonas Karlsson
Managing Director
OBO Bettermann AB
Sweden
Florettgatan 20
254 67   Helsingborg,
E-Mail: karlsson.jonasnoSpam@obobettermann.se
Telefon: +46 7342 32 475

eller,

Dr. Marcell Péter Helyes
OBO Bettermann Group of Companies 
Compliance Officer International 
Telephone: +36 (0)29 349-750 
compliancenoSpam@obo.de eller helyes.marcellnoSpam@obo.hu

Inlämningen av information om överträdelser är inte bunden till någon särskild form eller språk. Information om överträdelser kan lämnas in av visselblåsaren på det inhemska språket i ursprungslandet; det behöriga kontoret ska säkerställa översättning och kommunikation på visselblåsarens modersmål. Rapporteringen kan särskilt göras personligen, per telefon, skriftligt eller i textform (t.ex. genom brev eller e-post). Av skäl för att förenkla proceduren rekommenderar vi inlämning via e-post. För att säkerställa konfidentiell hantering av postala meddelanden ber vi att adressfältet "KONFIDENTIELLT - OBO Meddelanden" används. Rapporten kan också lämnas in anonymt.

OBO-gruppen uppfyller sina skyldigheter enligt tillämpliga dataskyddslagar, inklusive förordning (EU) 2016/679 (GDPR) och de nationella lagar som implementerar den, och behandlar all information om överträdelser, oavsett deras sanningshalt, med särskild konfidentialitet och i enlighet med tillämpliga lagstadgade dataskyddsregler.

Ytterligare information om systemet för visselblåsare finns i OBO:s visselblåsarpolicy.

Tack på förhand för dina tips

Ditt OBO visselblåsteam

Policy and Attachments